Kirkemaleriene

image

Jeg løfter blikket oppover
Maleriene i taket møtte meg og jeg kjente på en hellighet
Gud møtte meg
Maleriene i kirketaket viste Guds liv og ga et blikk på hvem Gud er
Sorger og gleder
Historier om smerte, prøvelser og fortvilelse
Historier om glede, under og kraft
Jeg kjente på paralleller til mitt eget liv
Ikke et strømlinjeformet liv, men et liv med sorger og gleder
Dager med uforståelig smerte, tårer og et hjerte som roper hvorfor
Dager med glede, kraft og et hjerte fylt av styrke
Jeg forstod noe om livet der jeg satt under kirkemaleriene
Alt i livet hviler i at Gud tåler å se, høre og vite
Sorger og gleder
Gud møtte meg under kirkemaleriene

Hver gang jeg sitter i Oslo domkirke lar jeg meg berta av maleriene i taket. Torsdag denne uken satt jeg stille i kirkebenken. Øynene gikk mot taket og jeg kjente på et hellig øyeblikket. Historier fra et liv. Gud ble menneske. Han opplevde sorger og gleder. Han vet hva det vil si å være menneske. Han forstår oss, ser oss og ønsker å vandre gjennom livet sammen med oss. Være der sammen med oss i sorger og gleder.

(Bildet er hentet fra kirken.no)

1 responses to “Kirkemaleriene

Legg igjen en kommentar