VERDI SOM DEN DU ER


Jeg fikk i går en påminnelse fra en venn om noe jeg hadde undervisning om i fjor vår, under et behandlingsopphold ved Vita avdelingen på Modum bad. Undervisning om Eksistenstriangelen. Utfordringen er tanken om hva det er som gir meg verdi som menneske. Hva former mitt selvbilde. Samtidig også hva det er som truer selvbildet.
– Er jeg en gjøre person?
– En ha/eie person?
– Eller en være person?

Mange setter sin verdi i det en gjør, noe jeg kjenner meg veldig godt igjen i. Dette fører til følelsesmessige utfordringer når eksempelvis livet byr på motgang, eller en blir syk. Utfordringer fordi en ikke lenger klarer å leve opp til de normene som en har satt seg. Selvbildet blir truet. Truet fordi en føler at en mister verdi som menneske fordi en ikke kan gjøre/prestere så mye som før. Men det er ikke slik det skal eller bør være. En har ikke verdi som menneske i det en gjør, utretterer eller presterer. Verdien har en i kraft av den en ER. Selv må jeg til stadighet minne meg selv på nettopp dette. Ikke minst i perioder hvor jeg ikke makter så mye som jeg så gjerne skulle ønsket. Jeg, Du er like verdifull uansett. Verdifull nettopp fordi jeg og du er den vi ER.

VERDI SOM DEN DU ER

Du trenger ikke gjøre noe
Du trenger ikke prestere noe
Du trenger ikke yte noe
Du har verdi
Verdi som den du ER

Du trenger ikke si noe
Du trenger ikke mene noe
Du trenger ikke dele så mye
Du har verdi
Verdi som den du ER

Du kan gjøre det du vil
Du kan gjøre det du makter
Du kan ta det i ditt tempo
Du har verdi
Verdi som den du ER

Du kan si det du ønsker
Du kan mene det du gjør
Du kan ytre i frihet
Du har verdi
Verdi som den du ER

Du har verdi
Ditt selvbilde er formet av den du ER
Ikke i det du gjør
Ikke i det du har eller eier
Du kan bare være
Være deg som den du er
Du har verdi
Verdi som den du ER.

2 responses to “VERDI SOM DEN DU ER

  1. Et viktig tema, Lone; å være meg fordi jeg er meg, og ikke på grunn av det jeg gjør. Og like viktig; at jeg er meg og verdifull selv når jeg ikke gjør -, men du så vanskelig det er! Særlig det siste. Noen mennesker får en til å kjenne at det er godt å være; det er en start på veien.

    • Utrolig viktig, men som du sier vanskelig. Jeg møter meg selv ofte i dette. Og som du sier: noen mennesker får en til å kjenne at det er godt¨å være. En viktig speiling og som kan hjelpe på vår selvfølelse. Speilet i «disse» andre kan vi se at vi har verdi i kraft av oss selv. En viktig påminnelse som jeg trenger, og trenger særlig når jeg ikke gjør.

Legg igjen en kommentar